סדר הפסח מהווה נקודה בה העם היהודי עוצר ממעשיו ומתמקד בלספר את קורותינו. ככל עם ישראל גם חברי התנועה חוגגים את הפסח ורבים מהם אף מוסיפים את התיבול האישי שלהם לשולחן הסדר. כך שעם השנים התפתחה מסורת של יצירת הגדות המשלבות בין תכני ההגדה המסורתית לבין תכנים אקטואליים וחברתיים.
ערב חג הפסח, בכל רחבי העולם מיליוני יהודים מספרים את סיפורו של העם היהודי ויציאתו מעבדות לחירות. במשך דורות התעצבה הגדת הפסח באופן דומה אך עם התאמות למקום, לזמן ולקוראיה.
לא אחת פסח מהווה זמן ליצירה ומפגש של חברים בתנועת דרור ישראל. מסורת עריכת סדר פסח ועיצוב הגדה מיוחדת לערב זה מתחילה בתנועות הנוער שקמו בגולה בתחילת המאה הקודמת. חניכי התנועות יצרו הגדות שמשלבות מסורת יהודית עם אידאל חלוצי שמשתוקק לעלייה אל הארץ. אל ההגדות שנכתבו שם צורפו שירי כמיהה לארץ ישראל וברכות למען הקמת המדינה.
לאחר קום המדינה המשיכו חברי תנועות הנוער במסורת זו וקיימו ערבי פסח בהם הדגש היה על הרצון לדאוג לשחרור כל אדם מכבלי השעבוד, חיזוק מדינת ישראל ולצד אלה תיבלו בהומור של תנועת נוער.
מסורת זו ממשיכה גם היום. חיבורה של המסורת היהודית לתודעה חברתית מייצר עשרות הגדות שונות כל שנה של הגדות פסח שבהן לצד הנוסח המקורי של ההגדה משובצים מגוון מקורות נוספים, החל מרבי נחמן מאומן ועד א.ד גורדון, לאה גולדברג קופצת לביקור בהגדה, שמעון בוסקילה, חוה אלברשטיין ועוד רבים נוספים. הוספת תכנים אלה אל ההגדה המסורתית מאפשרת בחינה מחודשת של מטרות חג הפסח וחיבור שלהן אל החיים בישראל כיום. כמו כן , ישנן הגדות אינטראקטיביות בהן משובצות הפעלות, משחקים לילדים ומבוגרים ועוד
לסיום, אתם מוזמנים להשתמש בשני קטעים שצרפנו אותם ניתן להוסיף לקריאת ההגדה מסביב לכל שולחן חג. בראשון, ברל כצנלסון, ממנהיגי תנועת העבודה, בטקסט מרגש שמרחיב על חשיבותו של הזיכרון ועל משמעותו המיוחדת של חג הפסח לעם היהודי. ולמי שזקוק לכוון אחר אז הקטע השני הוא הפעלה חינוכית לקטנים ולגדולים שמזכירה לנו את רצף האירועים של יציאת מצריים.
פסח.
עם שומר במשך אלפי שנים את יום צאתו מבית עבדים, ודרך כל מחילות השעבוד והאונס והאינקוויזיציה והשמד והפרעות, נושאת האומה בלבה את הגעגועים לחופש ומביאה אותם לידי ביטוי עממי אשר לא יפסח על כל נפש מישראל, על כל נפש עניה ומרודה! מאבות אל בנים, דרך כל הדורות, נמסר דבר יציאת מצרים, זיכרון אישי, אשר איננו מחוויר ואיננו דהה. "בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים". אין לך שיא של הכרה היסטורית מרומם מזה ואין לך התמזגות של יחיד וכלל, ברחבי כדור-העולם ובעמקי הדורות, גדולה מאשר בצו פדגוגי עתיק זה. איני יודע יצירה ספרותית מחנכת יותר לתיעוב העבדות ולאהבת החירות כסיפור השעבוד ויציאת מצרים. ואינני יודע שום זיכרון עתיק שכולו מופנה לקראת העתיד, שכולו סמל להווה ולעתידנו כ"זכר ליציאת מצרים". איזה יצר-חירות עמוק טבוע בלב עם שיכול היה באביב ימיו ליצור יצירה גאונית כזו ולמסור אותה מדור לדור. וליצירה זו חלק לא קטן בגורלם של כל המורדים ולוחמי החירות ומקדשי שמה אשר נולדו על ברכי ישראל.
ברל כצנלסון
קיצור הפרקים הקודמים
הפעלה לילדים (ולמבוגרים)
סדרו את המשפטים לפי הסדר הנכון…
- יוסף פותר את חלומות השרים וקונה לעצמו שם כפותר חלומות.
- פרעה חולם את חלום הפרות השמנות והרזות והאלומות המלאות והשדופות
- יוסף מקבל מאביו כתונת פסים.
- יוסף פותר את חלום פרעה.
- יוסף ממונה למשנה פרעה ומציל את מצרים מרעב.
- יעקב מקבל את כתונת יוסף קרועה ומוכתמת בדם.
- יוסף מגיע לדותן לדרוש בשלום אחיו.
- בני יעקב מגיעים למצרים לקבל תבואה.
- האחים סועדים עם יוסף.
- יוסף נמכר לישמעאלים.
- יוסף נאסר בבית הסוהר ופוגש את שר האופים ושר המשקים של פרעה
- יוסף "שותל" את גביעו אצל בנימין ואוסר אותו.
- יוסף מחוזר ע"י אשת פוטיפר ונמלט ממנה.
- יהודה מתחנן שבנימין לא ישועבד.
- יוסף מספר לאחיו את חלום הכוכבים.
- יוסף מספר לאחיו את חלום האלומות.
- בעצת ראובן הם משליכים את יוסף לבור.
- יוסף מגלה את זהותו לאחיו.
- האחים מחליטים להרוג את יוסף.