חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
נקודה
דרור בתי חינוך, רשת קהילות דרור לגיל השלישי

שקופים: האנשים שיושבים עכשיו בבית, לבד

16 במאי 2015

הם בני 80 פלוס, עבדו רוב חייהם, הקימו משפחות, לא סיעודיים אבל גם לא בריאים במיוחד. ועכשיו הם בודדים. יש רבע מיליון כאלה בישראל, ולא מעט יוזמות ורעיונות כיצד לשלב צעירים כדי שיסייעו להם להפיג את הבדידות, אבל יש גם שורה תחתונה אחת: לבד, לגמרי לבד

רויטל בלומנפלד רויטל בלומנפלד – לצפיה בכתבה באתר וואלה

מתוך הכתבה:
…המצוקה בשטח והמענה המועט הובילו לפני שנתיים את תנועת "דרור ישראל" בליווי המחלקה לחקר הגרונטולוגיה באוניברסיטת חיפה להמציא תחום חדש שלא היה בעבר והוא המטפל הקהילתי. מה שאז היה נראה כמו חלום של כמה פעילים אידיאולוגים, הפך השנה למסלול לימודים מגובש ומובנה. פיילוט התכנית נפתח עם שנת הלימודים הנוכחית, תשע"ה, במסגרת המכללה למנהיגות מקצועית בעפולה, מכללה פרטית המפוקחת על ידי משרד הכלכלה, בשיתוף והובלת רשת דרור בתי חינוך, ג'וינט-אשל והקרן למפעלים מיוחדים במוסד לביטוח לאומי. המחזור הראשון מונה 21 צעירים משוחררי צה"ל שנתמכים על ידי פיקדון הקרן לחיילים משוחררים, אך בהנהלת המכללה מאשרים כי בשנה הבאה יפתח מסלול נוסף בראשון לציון ובדרום הארץ בהם צפויים ללמוד סך הכול כ-200 סטודנטים. משך תכנית ההכשרה – 750 שעות, היא נמשכת שבעה חודשים והיא מקנה בסיומה תעודת מטפל קהילתי, וכלים פרקטיים ללימודי תואר ראשון באחד מתחומי הדעת התואמים – מדעי ההתנהגות, סוציולוגיה ועבודה סוציאלית. "זאת תכנית פורצת דרך. 'דרור ישראל' פנו אלינו עם הרעיון, ולאחר שהמחלקה הפדגוגית שלנו עשתה בדיקת צרכים, זיהינו אכן שיש צורך גדול במקצוע כזה", טוען איסר דובדבני, ממונה אזורי על הכשרה מקצועית ופיתוח כוח אדם במחוז חיפה והצפון, במשרד הכלכלה. "זאת הפעם ראשונה שהצעירים של המדינה עוזרים באופן ממלכתי ומוסדר לאלו שהקימו את המדינה".

פריצת דרך כפולה

פרופסור ישראל דורון, ראש החוג לגרונטולוגיה (חקר הזקנה) באוניברסיטת חיפה ונשיא האגודה הישראלית לגרונטולוגיה לשעבר, המלווה מקצועית ואקדמית את התלמידים מבקש להבהיר כי פריצת הדרך כפולה. הזקנים השקופים זוכים לראשונה במטפלים חברתיים להפגת הבדידות אך לא פחות חשוב מכך, מדובר בבניית מקצוע חדש, הסולל דרך לבניית תואר ראשון בישראל לגרונטולוגיה, תחום מחקר צעיר יחסית בהשוואה לעבודה סוציאלית, אשר נלמד כיום רק בתואר שני באופן מסודר, ורק בחלק מהמוסדות האקדמאים. "הרעיון הוא שמי שמתחיל עכשיו יקבל חשיפה בלתי אמצעית וכלים מקצועיים לטיפול בקהילה הזקנה, שהם בסיסיים בעולם הגרונטולוגיה. בשלב השני, אחרי שהוא צובר ניסיון בקהילה, מבין את מורכבות החוויות שחווים האנשים הזקנים במציאות, אז אפשר להתקדם הלאה לתואר ראשון במגוון מקצועות עם מוקד בתחום הזקנה, כאשר יש לנו תכנית מגרה לפיתוח תואר ראשון בגרונטולוגיה. התכנית החדשה מתכתבת איתה", אומר פרופסור דורון.

במכללה מספרים כי הצעירים כבר החלו במפגשים אישיים עם קשישים בקהילה, וכל סטודנט "השתדך" לקשיש משלו, יצר קשר אישי ולמד את סיפור חייו. בתחילה הם נפגשו עם קשישים הפעילים בקהילה, בכדי להתאמן על דמויות קלות יחסית לתקשורת בינאישית, בשלב מאוחר יותר יצוותו הסטודנטים לקשישים המשוועים לסיוע וספונים בביתם או בבתי אבות. הסיפורים הפכו לתערוכה המוצגת ברחבי העיר עפולה וגורמת לקשישים ולצעירים כאחד – מידה רבה של סיפוק וחשיבות חברתית. "בהתחלה הקשישים קיבלו אותם בחשדנות צפויה. אבל הם מקבלים הכשרה מקצועית בכל הקשור להבנת עולם הזקנה, הם מבינים את צרכי הזקנים, הרגשיים והפיזיולוגים. מלמדים אותם צוות מרצים מקצועי ומוכשר המורכב מרופאים, עובדים סוציאליים, עורכות דין, אחיות, גרונטולוגים, פיזיותרפיסטים ותזונאית", מספרת עדן חן, מנהלת המכללה למנהיגות בעפולה מסלול טיפול קהילתי בזקנים, דרור בתי חינוך בישראל. "ברור לכולנו שתוחלת החיים בישראל הולכת ועולה, זה אומר שיש הרבה יותר זקנים מצד אחד, והצורך ברור, ומצד שני כיום במדינה אין פרופסיה לטיפול בזקנים ברמה גבוהה, יש סיעוד, שנותן מענה חשוב ומבורך לטיפול הפיזי, אבל אין אחריות על כל עולם הצרכים של הזקנה בישראל".

עושה לי טוב לראות אותם מאושרים

למרות שהפיתויים לאחר הצבא גדולים, נסיעה לטיול הגדול או לעבוד בעבודה מועדפת מעניינת יותר, הסטודנטים בקורס מגלים עניין רב יותר עם ה"זקנים". "התקשרו אליי לבוא לשמוע על הקורס דרך המרכז לחיילים משוחררים. בהתחלה סירבתי לזה, אמרתי שלא מעניין אותי. אבל כשהטלפנית התקשרה פעם שנייה אמרתי בסדר נשמע. ואיך שבאתי נדלקתי. הבנתי כמה צריך באמת לתת ולעזור לדור השלישי והרביעי. בשבועיים הראשונים של הלימודים 'לא הייתי בזה'. זה היה נורא עיוני, ואז כשהתחלנו בריאיונות עם הזקנים ולהכיר אותם, התמכרתי לזה", מספר יוחאי כהן, בן 23 מעפולה, לוחם בגדוד 12 של גולני, שהשתחרר לפני שנה וחצי ובשלושת החודשים האחרונים מלווה את הפרויקט המיוחד. "בחיים לא הייתי חושב על עצמי כמטפל קהילתי, זה הצחיק הרבה אנשים אבל כשישבו וראו את מה שעשינו הרכינו ראש ואמרו לנו 'אתם אלופים'. יש לי מישהו במשפחה שאמר לי 'בוא תלמד משפטים, תהיה עו"ד תכנס למשרד איתי'. אמרתי שאני לא שולל את זה אבל בסוף כשאתה בא למרכז יום לקשיש הם כל כך מוארים ושמחים. כשהם הבינו שבאנו לטובתם זה מחזק גם אותנו.

"יש ארבעה אבות קהילה בעפולה וכל אחד אחראי על 200 בתי אב בדור השלישי והרביעי, לכולם יש לחצן מצוקה וכל פעם שקורה להם משהו אנחנו קופצים לעזור להם", מוסיף כהן. "לפעמים מקיימים איתם שיחות. אם צריך להחליף מנורה, אנחנו באים, הרי הם מתקשרים לטכנאי להחליף נורה ולוקחים להם 200 שקל על הביקור. כואב הלב. אני אעשה להם בחינם. חברים שלי הסתלבטו עליי שאני בעבודה עם זקנים אבל הם לא מודעים כמה טוב זה יכול לעשות לקהל הזה, וזה עושה לי טוב לראות אותם מאושרים. מה גם שאנשים לא מבינים כמה כסף יש בזה כי לא עובדים בזה". כהן מציין כי הוא בהחלט רואה עצמו מטפל קהילתי למרות הרגעים הקשים. "לפעמים אני נשבר מזה, אני כולה בן 23 ולפעמים זה לא בשבילי לשמוע צרות של זקנים אבל אחרי שאני רואה מה זה עושה להם זה מחזק אותי אפילו עוד יותר", מסביר. הוא מוסיף וקורא לעוד בתי ספר לאמץ את הקורס הייחודי הזה: "אנחנו ראשונים שעושים את הקורס הזה. משמעות הנתינה לאנשים האלו הוא מסר שצריך להגיע להרבה יותר אנשים".

אלון רענן סטודנט במכללה למנהיגות מקצועית (ערן גילווארג)

עבודה משמעותית יותר מלתקן מחשבים. אלון רענן (צילום: ערן גילווארג)

גם אלון רענן, בן 23, חייל משוחרר מחיל האוויר, הוא עוף מוזר בשכבת גילו. את הידיעה על פתיחת המסלול המיוחד הזה הוא קרא באילת בעודו מנצל את זכות העבודה המועדפת של בני גילו. הוא מספר שזמן קצר לאחר מכן ארז את הדברים שלו וחזר הביתה, לעשייה חברתית. "אמרתי לעצמי אילת אילת, אבל הגיע הזמן לעשות דברים משמעותיים שיספקו לא רק אותי אלא אחרים. טיפול בזקנים נשמע לי כמו בחירה ממש טבעית. סבתא שלי אחראית בעפולה על 'הקתדרה ללימודי זקנים', התחברתי לזה מגיל קטן. ואני מאוד קשור אליה. מכל אדם אפשר ללמוד אבל זקנים עברו כל כך הרבה דברים", הוא אומר. "לא מרתיע אותי לשמוע 'צרות של זקנים', יש אנשים בגילי שמתעסקים עם הבעיות של הסודאנים בארץ אבל יש נושאים חשובים יותר, אלה ההורים שלי בעוד כמה שנים, וזה הנושא שהכי קרוב אלינו, זה ממש מעבר לפינה. אם נדאג לזה עכשיו אני מאמין שזה יבוא לטובתנו בעתיד הרחוק". בסיום לימודיו, רענן מתכנן להירשם ללימודי תואר ראשון בעבודה סוציאלית עם התמחות במסלול הזקנה. "אני רוצה לראות איך אני יכול לשפר להם את איכות החיים. רוב החברים אומרים שאין בזה כסף ודברים כאלה, אבל העבודה שלי היא מאוד משמעותית. אני די סגור על זה ומאז שאני לומד את זה אני מרגיש משמעותי יותר מלתקן מחשבים ומה שאנשים אחרים לומדים עכשיו".

רוצים ליצור מציאות חדשה

קו כחול

כתבות נוספות