חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
בלוג דרור, חדשות 2016

רואים רחוק רואים שקוף

30 במאי 2016
בדרכי נועם
בדרכי נועם

ביום חמישי האחרון (26.5) נערך יום העיון השנתי של מרכז ההדרכה "בדרכי נועם" זו השנה הרביעית.

הכנס עסק בנושא יחסי מרכז-פריפריה והוצג בו מחקר מעמיק שנערך בתקופה האחרונה. בניגוד לדימוי הרווח על הפריפריה, לפיו מדובר בנתון גיאוגרפי בלבד, המחקר שהוצג מציע ניתוח ביקורתי של מושג הפריפריה העוסק בנושא מזוויות רבות: כלכלית, סוציולוגית, דמוגרפית, תרבותית, ביטחונית ותקשורתית – ומשלב ביניהן.

קרן שמש - ערוכת מחקר יחסי מרכז-פריפריה
קרן שמש – עורכת מחקר יחסי מרכז-פריפריה

"אי אפשר להגדיר פריפריה כדבר מוחלט כי פריפריה היא יחס, אפשר להגדיר את המושג הזה רק ביחס למרכז ובשביל זה צריך לשאול מהו המרכז", אומרת קרן שמש, עורכת המחקר, "במציאות שלנו שואלים מהי הפריפריה כאילו המרכז הוא שקוף וקבוע מראש".

מיכה ביטון - זמר ויוצר
מיכה ביטון – זמר ויוצר

חלק מיום העיון היה מופעו המרגש וממלא ההשראה של מיכה ביטון, שסיפר את סיפור ילדותו, "בין שדרות לירושלים", על המעבר משדרות למשפחה אומנת בירושלים בנערותו בליווי שיריו הנהדרים. מיכה ויניב אלמוג, אביו של נועם ז"ל חברו ליצירה משותפת, במהלכה הלחין מיכה את הטקסטים של יניב לכדי אלבום שירים כואב ומרגש.

פרופ' יניב אלמוג אביו של נועם אלמוג ז"ל
פרופ' יניב אלמוג אביו של נועם אלמוג ז"ל

"הלמידה דורשת מאתנו ומאפשרת לנו התבוננות פנימית שיטתית על עצמנו, על העולם האנושי, ועל זה שמסביבנו. היא מעוגנת בעבר ובידע שהצטבר עד כה, אך גם מאפשרת חשיבה מחודשת עליו, ועל תפיסותיו הישנות כמו גם התבוננות אל העתיד ולידתם של רעיונות חדשים. היא תובעת הבנה של המנגנונים המפעילים אותנו, של הטעויות והקיבעונות, אך גם את ההתגברות על הפחד והיכולת לפרוץ חומות בצורות. אדם וחברה המאמינים בחופש, בביקורת עצמית, בהבנת תהליכים ארוכי טווח, בפיענוחם של קשרים והקשרים, בהטלת ספק במובן מאליו החברתי, המוסרי או המדעי, ובחתירה מתמדת לעבר הטוב והנעלה זקוקים ללמידה. אנו זקוקים לה לא כמותרות אלא כמקור החיים עצמם. זאת ועוד הרבה, יש בה בלמידה משום התרוממות הרוח. משהו מרגש המרחיב את הדעת ואת הנפש. אין זה מקרה שההיסטוריה האנושית רוויה במקרים בהם משטרים אפלים החרדים לכוחם, ביקשו להרחיק או אף להשמיד את הלומדים והמלמדים. תהליך ההתבוננות הפנימית והחיצונית, הרעיונות, האתגר והספק הבאים עם למידה חדשה איימו תמיד על הסדר הקיים. הדברים אינם מובנים מאליהם. בשוחות החיים זהו תהליך הדורש מאמץ, התמודדות, ובחירה יום יומית – אך בלעדיו אין לנו תקווה.

אנו מקווים כי הבאים בשעריו של 'בדרכי נועם', יזכו, מתוך מקום שליבם חפץ, לחוויות למידה מעמיקות ומרגשות. חוויות של צמיחה והתחדשות." אמר יניב אלמוג במהלך הכנס.

בדרכי נועם
מעגלי שיח עם פעילים חברתיים

לפני סיום יום העיון התחלקו האורחים לקבוצות קטנות לשיחה עם פעילים חברתיים שסיפרו על פועלם ברחבי הארץ, השתתפו:

נילי אהרון, פעילת זכויות דיור לבני עיירות פיתוח.

ירון בן עזרי, תנועת הפריפריות, מפעיל "קפה חברותא" בית קפה קואופרטיבי בקריית שמונה.

ארנון אשרי, רפתן ופעיל באיגוד חקלאים למאבק על קיום חקלאות בישראל.

אור ברוך, תנועת תרבות, רכז פעילות בתחום "תרבות בקהילה".

אייל אדלר, תנועת דרור ישראל, ממייסדי קואופרטיב "העגלה" במצפה רמון.

אנו מודים לאורנה וליניב אלמוג, הוריו היקרים של נועם, ומברכים על השותפות העמוקה בין התנועה לבינם.

מרכז הדרכה "בדרכי נועם"

מרכז ההדרכה "בדרכי נועם" הוקם לזכרו של נועם אלמוג ז"ל, בן אהוב לאורנה ויניב אלמוג, אח לעידו, אורי וניר, חבר תנועת דרור ישראל, בן גרעין קיפוד, מדריך ורכז בנוער העובד והלומד, אשר נפטר בשנת 2010 ממחלת הסרטן לאחר מאבק עיקש והוא בן 25. מרכז ההדרכה הוקם מתוך התפיסה שכל אחת ואחד יכולים לחקור את המציאות הסובבת אותם ומציע ליווי של חוקרים מנוסים, תשתיות וכלי מחקר לחברי תנועה, מחנכים ופעילים המעוניינים להרחיב את ידיעותיהם ולהפיק ידע חדש.

כתבות נוספות