לוגו דרור ישראל עם רקע שקוף
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ניוזלטר

צנע מוביל לצנע – על המדיניות שמשרד האוצר צפוי לנסות ולקדם כתוצאה מהשינויים הפוליטיים האחרונים – 16/5/2012

16 במאי 2012
נקודה

צנע מוביל לצנע – על המדיניות שמשרד האוצר צפוי לנסות ולקדם כתוצאה מהשינויים הפוליטיים האחרונים – 16/5/2012

לחברים שלום,

בתקופה האחרונה העולם הפוליטי בישראל סוער וגועש ונסוב סביב הצטרפותה של מפלגת קדימה לממשלת נתניהו והמשך כהונתה של ממשלת האחדות. אין ברצוני לנסות ולנתח את ההתרחשויות מבחינה פוליטית. לעומת זאת, להמשך כהונתה של ממשלת האחדות הנוכחית יכולות וכנראה שתהיינה השלכות על מצבה הכלכלי של ישראל.

צנע מוביל לצנע

מאז ההחלטה על המשך כהונתה, ממשלת ישראל ממשיכה ביתר שאת ברטוריקת הצנע הקבועה אף על פי שהוכח בחמש השנים האחרונות שצנע רק מוביל לצנע. שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר בשבוע שעבר: "נשמור מכל משמר על כלכלת ישראל גם אם נצטרך לרסן ולעמוד על המשמר במטרה לאפשר את המשך הצמיחה, כדי שלא נמצא את עצמנו במקומות שאנו לא רוצים להיות בהם".[i]

מדובר באמירה חמורה ביותר לנוכח מצבה הנוכחי של מדינת ישראל. למרות הכרזתו של שטייניץ כי "במרץ האחרון היה נתון יצירת מקומות עבודה חדשים במשק הישראלי – 44.3 אלף משרות",[ii] הנתון אינו מקור גאווה כאשר מציבים אותו בהקשר הנכון. משום מה, שכח שטייניץ לציין בהודעתו, כי יש מגמה הולכת ומתחזקת של מעבר של עובדים מעבודה במשרה מלאה לעבודה במשרה חלקית. מספרם של העובדים במשרה מלאה ירד ב-2% במהלך הרבעון הראשון (53 אלף איש ואישה) ואילו מספרם של העובדים במשרה חלקית עלה ב-8.5% במהלך הרבעון הראשון.[iii] חשוב להדגיש שהמשמעות היא שעובדים במשרה מלאה עוברים למשרה חלקית ולא שמספרם של העובדים בשתי הקטגוריות עולה. כך שאנו נמצאים במצב שבו שיעור האבטלה עולה ובמקביל מתחולל שינוי מבני של שוק העבודה, שבמסגרתו יורד שכרם של העובדים ונפגע ביטחונם התעסוקתי.

במקביל להרעה בשוק העבודה, ישנה גם פגיעה בייצוא – הגורם המכריע בתוצר של מדינת ישראל. לפי נתוני פברואר-מרץ, המגמה השלילית בהיקפי היצוא מתחזקת. סך יצוא הסחורות (ללא אניות, מטוסים ויהלומים) ירד בכ-5%. לפי מכון היצוא, הירידה בפברואר-מרץ היא החדה ביותר מאז אוגוסט-ספטמבר 2010.[iv]

אם זה לא מספיק, אתמול התפרסם הדו"ח השנתי של משרד הבריאות, בו נכתב כי מספר המיטות בבתי החולים ירד ב- 10% מאז 2005.[v] זוהי דוגמה מובהקת לפגיעה חמורה בזכויותיהם הבסיסיות של אזרחי ישראל כתוצאה ממדיניות הצנע בשנים האחרונות.

ברור שהמצב מצריך הרחבה תקציבית. למרות זאת מתגייס משרד האוצר כדי להחניק כל אפשרות כזו, ומוכן אף לשקר במצח נחושה על מנת למנוע כל סיוע לאזרחי מדינת ישראל. כך למשל, הכריז שטייניץ באופן גלוי: "המשמעת התקציבית תישמר גם ב-2013 כפי שנעשה בעת הקמת הממשלה באפריל 2009, עת שמרה הממשלה על ריסון תקציבי".[vi] לאלה מבינינו שאינם זוכרים, תקרת הגירעון ב-2009 הוגדלה ל-6% תוצר וההוצאה הוגדלה ב-3.05%, כאשר הכלל הפיסקאלי קבע הגדלה של 1.7%.

מנהל הכנסות המדינה דיווח, על סמך נתוני ינואר-אפריל 2012, כי ההכנסות ממסים לתקופה זו נמוכות מההערכה המעודכנת שלו בכ-1.8 מיליארד ₪. כלומר, ההכנסות ממסים בכלל 2012 צפויות להיות נמוכות בכ-5.4 מיליארד ₪ מההערכות המעודכנות.[vii] בנוסף לכך, ההתחייבויות שלקחה על עצמה הממשלה – תשתיות, הסכמי שכר (מול הרופאים, העו"סים, המורים, המרצים, עובדי הקבלן, הפרקליטים ועוד), חינוך חינם מגיל 3 ועוד – יגדילו השנה את ההוצאות מעבר למסגרת התקציב ב-6-7 מיליארד ₪, לפני תוספות לתקציב הביטחון.[viii]

אי לכך, הממשלה מקדמת את סגירת הפער ע"י העלאת מסים וקיצוצים בתקציב (מדיניות צנע קלאסית) ולא ע"י הגדלת אג"ח מיועדות כפי שראוי היה לעשות. האוצר חותר להעלאת המע"מ ב-1% מ-16% ל-17% (גידול של 4.4 מיליארד ₪ בהכנסות) ולביצוע קיצוץ רוחבי בתקציבי הקניות של משרדי הממשלה ביולי-אוגוסט השנה.[ix]

הגזירות יוחרפו עוד יותר כאשר תבוא הממשלה לאשר את תקציב 2013. מדובר, בין השאר, על השארת המע"מ בגובה 17% לאורך כל 2013; העלאת המס על הסיגריות, הטבק והסיגרים; הקפאת חלק מהתוספות שאושרו בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג; החלת מס יסף (הכנסה של 400 מיליון ₪ בלבד); קיצוץ בתקציב הביטחון; והקפאת חלק מהתוספות להשכלה הגבוהה.[x]

החשש הולך וגובר כי ממשלת ישראל החלה בהכנות לקיצוץ תקציב 2012 ולהרכבת גזירות תקציב 2013. לצורך המשך שיווק מדיניות הצנע הכושלת פתח משרד האוצר בקמפיין, אותו החל כבר בשבוע שעבר בקביעת החשכ"ל כי יחס החוב-תוצר של ישראל גבוה יחסית לזה של מדיניות הייחוס שלה. אף על פי ששוק העבודה מתרחק מאבטלה חיכוכית ולמרות הירידה בייצוא, ממשלת ישראל מקדמת צעד האטה משקי ברור – כדוגמת העלאת המע"מ באחוז שלם. צעדי המיתון יחריפו עוד יותר בתקציב 2013 – קיצוצים רוחביים והעלאת מסים נוספים.

הפילוסוף זקוק לשיעור בדמוקרטיה

"לאור דחיית הבחירות, פתחתי בהתייעצות אינטנסיבית עם הגורמים הכלכליים והמשפטיים. אני מעריך שאמליץ לממשלה להנהיג תקציב דו-שנתי".[xi] שטייניץ מתכוון להמליץ שכנסת שהולכת הביתה תחוקק חוק תקציב לשנתיים, שלא ניתן יהיה לשנותו. הייתכן שהדמוקרטיה הישראלית היא כעפר בעיניו של שר האוצר הנכבד?

המשק הישראלי מוגש לענקי הפיננסים העולמיים על מגש

העיתונות נתנה לנו, בשלל כתבות, הצצה ראשונית למצפה לנו אם ממשלה זו תצליח לכהן שנה וחצי נוספות. בחסות קואליציה עצומה של 94 חברי כנסת, בכוונת הממשלה, השרים והמשרדים הכלכליים לקדם שינויים מבניים במשק:

1. השלמת החקיקה של חוק הריכוזיות[xii]

2. פגיעה חמורה במגזרי החקלאות והתעשייה הישראליים ע"י הורדת מכסים[xiii]

3. השלמת הפרטת הקרקעות ע"י העברת חוק תכנון ובנייה מפלצתי באורכו, שיכביד את הביורוקרטיה ויגדיל את היכולת של "מאכערים" לפעול בשירות בעלי הון[xiv]

במקביל, מקדם שטייניץ את כניסתו של בנק ההשקעות הגדול בעולם, בלאקרוק. הוא פועל לשכנע את בלאקרוק להשיק מכשירים פיננסיים שישקיעו באופן כללי בישראל וישווקו למשקיעים בינלאומיים.[xv] כך תהפוך ישראל למגרש המשחקים של ההון הפיננסי הבינ"ל ועם כל תנודה בזרימת ההון הבינ"ל היא תסבול – כניסה מאסיבית של הון תביא לייסוף ולפגיעה בייצוא, ואילו בריחת הון תביא לפיחות חד ופתאומי שיקפיץ את האינפלציה ויפגע במשק.

לסיכום, הולכת ומתבהרת התמונה שמשרד האוצר מתכנן לנו כהשלכות המשך כהונתה של הממשלה הנוכחית. מעבר להשלכות העומק על מצבו של האזרח הישראלי היחיד, מתברר שבכוונת הממשלה הנוכחית לערוך שינויים מבניים עמוקים במשק הישראלי שיגבירו באופן דרמטי את שליטת ההון הפיננסי הבינ"ל בכלכלה הישראלית. כך למשל, ההפרדה בין נכסים ריאליים לפיננסיים תביא להשתלטות של מוסדות פיננסיים זרים על הבנקים וחברות הביטוח הישראליות; יושלם תהליך העברת שוק המזון הישראלי מידי תעשיינים ישראלים לידיהם של ענקי מזון בינ"ל; ושוק ההון הישראלי יוכפף לתנודות הגאות והשפל של נזילות האשראי הבינ"ל באופן חזק הרבה יותר.

נראה כי הממשלה והאוצר מתבשמים בכוחם הפוליטי ומתחילים קמפיין לנטיעת ה"אמיתות" הכלכליות עמוק יותר בתודעה הישראלית. מדובר בסממן ברור לכך שהם מתכננים תקציב לשנת 2013 (ואולי אף 2014) שלא רק שלא יביא מזור לאזרחי ישראל, אלא יעמיק את הפערים, האבטלה וחוסר היכולת של אוכלוסייה הולכת וגדלה לחיות בכבוד.

במידה והממשלה תיגש ברצינות להגשמת תכניות אלו, יש לפעול כנגדה בכל הדרכים הדמוקרטיות האפשריות בדגש על הפלת הצעת התקציב.

בברכת שותפים,

מחברות המחקר להתחדשות התיאוריה הביקורתית

תנועת דרור-ישראל



[i] שטייניץ רומז על גזירות? "תקציב 2013 יהיה קשה", צבי זרחיה, The Marker, 10.05.2012

[ii] שטייניץ: "קואליציה רחבה היא ברכה לכלכלה", אסף גילעם, כלכליסט, 09.05.2012

[iii] נתונים מסקר כוח אדם לחודש מרץ ולרבע ראשון 2012,למ"ס, 30.04.2012

[iv] מכון היצוא: נמשכת המגמה השלילית בהקפי הייצוא בחודשים פברואר-מרץ, טל ליטמן, כלכליסט, 09.05.2012

[v] הדו"ח השנתי של משרד הבריאות: מספר מיטות האשפוז בבתי החולים ירד ב-10% מ-2005, הדס שפר, כלכליסט, 15.05.2012

[vi] שטייניץ רומז על גזירות? "תקציב 2013 יהיה קשה", צבי זרחיה, The Marker, 10.05.2012

[vii] באוצר חוששים: הגירעון ב-2012 עלול להגיע ל-4%, מירב ארלוזורוב, The Marker, 08.05.2012

[viii] האחדות שתכשיר גל העלאות מסים, אמנון אטד, כלכליסט, 09.05.2012

[ix] שטייניץ רומז על גזירות? "תקציב 2013 יהיה קשה", צבי זרחיה, The Marker, 10.05.2012

[x] אפקט מופז-נתניהו: חרב הבחירות הוסרה – הקיצוצים והמסים יחזרו, מוטי בסוק, The Marker, 09.05.2012,

שטייניץ רומז על גזירות? "תקציב 2013 יהיה קשה", צבי זרחיה, The Marker, 10.05.2012,

נתניהו מחזיר את מס העשירים, הדר קנה ואמנון אטד, כלכליסט, 10.05.2012

[xi] למרות האחדות: שטייניץ מעוניין בתקציב דו-שנתי, ynet, אביטל להב, 13.5.2012

שטייניץ רומז על גזירות? "תקציב 2013 יהיה קשה", צבי זרחיה, The Marker, 10.05.2012,

נתניהו מחזיר את מס העשירים, הדר קנה ואמנון אטד, כלכליסט, 10.05.2012

[xii] הזדמנות מחודשת להילחם בריכוזיות, צבי זרחיה, The Marker, 09.05.2012

[xiii] המשימות הדחופות של ממשלת האחדות, אורה קורן, The Marker, 09.05.2012

[xiv] הבחירות בוטלו, עכשיו אפשר להתרכז ברפורמות, צבי זרחיה, The Marker, 09.05.2012

[xv] בלאקרוק בוחנת השקת מכשירים פיננסיים על השוק הישראלי, כלכליסט, 10.05.2012

קו כחול

כתבות נוספות