לוגו דרור ישראל עם רקע שקוף
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
בלוג דרור, חדשות 2016

ניצול שתי פצצות אטום

16 במרץ 2016
נקודה

היום לפני מאה שנים נולד בעיר נגאסקי שביפן טסוטומו יאמאגוצ'י.
טסוטומו היה אחד מהמעטים שנפגעו ושרדו את שתי פצצות האטום שהוטלו על הירושימה ונגסאקי בסיום מלחמת העולם השניה.

טסוטומו יאמאגוצ'י - ניצול שתי פצצות אטום
טסוטומו יאמאגוצ'י – ניצול שתי פצצות אטום

טסוטומו שהיה מהנדס בזמן המלחמה,  הגיע לעיר הירושימה נסיעת עסקים. ב-6.8.1945, בשעות הבוקר, בעוד הוא צועד אל תחנת הרכבת, התפוצצה פצצת האטום מעל העיר, מרחק 3 ק"מ ממקום הימצאו באותו הזמן. עוצמת הפיצוץ קרעה את עור התוף שלו, עיוורה אותו לזמן קצר וגרמה לו כוויות בפלג גופו העליון.
שלושה ימים לאחר הפציעה, בעודו חבוש בתחבושות, חזר טסוטומו לעירו נגסאקי. בצהרי ה-9.8.1945, בעודו מספר לחבריו לעבודה על הפיצוץ ששרד בהירושימה, התפוצצה פצצת אטום נוספת מעל נגסאקי.
גם הפעם הוא היה במרחק של שלושה קילומטרים ממוקד הפיצוץ אך לא נפגע שוב.

צילום פיצוץ של פצצת אטום
צילום פיצוץ של פצצת אטום

במשך שנים, טסוטומו לא היה מוכר לציבור, בעיקר בגלל שחשב שאין סיבה שבגללה הוא צריך לזכות בפרסום, בעוד רבים כל כך נספו מפצצות האטום.

רק בגיל מאוחר הוא החל להתבטא בנושא והוכר רשמית כניצול של שתי ההפצצות האטומיות.
טסוטומו הפך לדובר בולט נגד ההתחמשות הגרעינית ובשנת 2009 הופיע מול העצרת הכללית של האו"ם ואמר "כניצול של שתי פצצות אטום חוויתי את הפיצוץ הגרעיני פעמיים ואני מקווה מאוד שלא יהיה שלישי".

בראיון מאוחר יותר אמר שהוא מרגיש שייעודו, כניצול של שתי הפצצות, הוא להזהיר את האנושות מהנשק האטומי ומהסכנה שהוא מהווה להמשך קיומה.

טסוטומו יאמאגוצ'י הלך לעולמו בינואר 2010 כשהוא בן 93.

התקיפה הגרעינית בהירושימה הייתה ההפצצה האטומית הראשונה בעולם, שבה נהרגו כ-140 אלף איש. שלושה ימים לאחר מכן הוטלה פצצת אטום נוספת על נגסקי, שבה נהרגו 70 אלף בני אדם. יאמגוצ'י הוא בין 260 אלף בני אדם שנפצעו מקרינה ומכוויות בשתי הערים. ניצולי הירושימה ונגסקי נמצאים בסיכון גבוה במיוחד לסרטן ולמחלות בכבד. שתי ההפצצות הובילו לכניעתה של יפן ב-15 באוגוסט 1945, ושמו קץ למלחמת העולם השנייה.

קו כחול

כתבות נוספות