חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
בלוג דרור, חדשות 2012

אכזריות איננה יכולה להיות מדיניות!

6 בספטמבר 2012

זכותה וחובתה של מדינת ישראל לקבוע מי יבוא בשעריה אך חובתה גם לקבוע מדיניות לטיפול בפליטים

מאת: אורי מתוקי – דובר תנועת דרור ישראל

שר הפנים, אלי ישי, מציג עמדה שטחית ואכזרית בטיפול במסתננים, במהגרי העבודה , בפליטים ומבקשי המקלט: לשיטתו או שאתה בעד הצפת מדינת ישראל במסתננים או לחילופין תינקט יד קשה וחזקה, שאינה משתמעת לשתי פנים, ששעריה של מדינת ישראל סגורים לכל זר המגיע לשטחה. עמדה זו, המנסה ליצור רושם כי יש בעל בית אחראי אשר יודע מה הוא עושה גם כשההחלטה קשה, יוצרת בדיוק את ההפך: מדינה אכזרית, המתעמרת בכל "אחר" תוך התעלמות מחובותיו ההסטוריות של העם היהודי לסוגיית הפליטים בכלל ופליטי רצח עם בפרט ותוך יצירת נזק בלתי הפיך לדמותה של המדינה בארץ ובעולם.

ברור כי למדינת ישראל עומדת הזכות והחובה לקבוע מי יבוא בשעריה ובמי תוכל לטפל, אך חובה עליה לייצר מדיניות לטיפול בפליטים ובמבקשי המקלט. בנעשה עתה בגבול מצרים אנו רואים כיצד האכזריות ואטימות הלב מהווים תחליף למדיניות ברורה ומוסכמת שראשיתה קליטה ראשונית ומיון.  גם בסיטואציה הבלתי אנושית שנוצרה ליד הגדר, יש לטפל באופן מורכב- לדאוג לטיפול רפואי, לדאוג לחיי האדם, לבדוק מי מהמסתננים הוא פליט מבקש מקלט ולקלוט אותו, את השאר יש לחזק ובמידת הצורך לגרש.

יש לגבש מדיניות כוללת שאינה מתבססת על הסתה ושנאה ובודאי לא על אכזריות. על ממשלת ישראל להחליט כמה תוכל לקלוט בכל שנה ולהציג תכנית איך תעשה זאת. מדינת ישראל יכולה לקבוע מכסת פליטים שנתית- שתחושב לפי שטחה ויכולתה הכלכלית- אשר תמקם אותנו במקום של כבוד בין אומות העולם ותמקם אותנו במקום הראוי שמדינת היהודים תהיה בו. למדינת ישראל, חובה מוסרית, לקלוט מבקשי מקלט על פי יכולתה והעדר תכנית כוללת שכזו הופכת את כל סוגיית הפליטים לסוגייה הרסנית לדמותה המוסרית של ישראל וליכולתה לטפל טיפול ממשי בבעיה.  תוכנית כזו הוכנה כבר לפני כמה שנים על ידי הועד למאבק ברצח עם, ולצערנו לא אומצה על ידי השלטונות.

"לשר הפנים ורה"מ אכן יש אחריות לדמותה של מדינת ישראל: גם לשים גבולות ולקבוע מי יכול לבוא בשעריה, אך גם לדמותה המוסרית ולערכים שעליה יתחנכו בניה. אסור לה , למדינת ישראל להיות מדינה השונאת ומתנכרת לפליט, כזאת שאינה מסייעת למי שאין לו לאן לברוח. עמדה אחראית היא לא זאת הנוקטת רק ביד קשה והחלטית. אם היא לא טומנת בתוכה מדיניות גם לקליטה של מי שצריך, אם היא אינה עושה דיו להציל חיים היא הופכת למדינה אכזרית "

כתבות נוספות